Top Notch-vrouwen -- VOGUE
50712
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-50712,qode-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-2.3, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_top,paspartu_enabled,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive
 

Top Notch-vrouwen @VOGUE

Top Notch-vrouwen @VOGUE

Nederlandstalige hiphop krijgt dit jaar een nieuwe vibe. Zeven vrouwen uit de Top Notch-stal die de urban scene op zijn kop gaan zetten. ‘Als je dénkt dat je klaar bent, dan ben je nog láng niet klaar.’

 

FOTOGRAFIE MARC DE GROOT

 

‘EINDELIJK ZIJN ER MEER VROUWEN IN DE HIPHOP’

I AM AISHA (34) is blij dat Top Notch de afgelopen tijd veel vrouwen hee getekend. Haar hit Zulke dingen doe je baande de weg voor een nieuwe lichting.

‘Dit was mijn droom, ik ben al sinds 2010 aan het vechten voor meer vrouwen in de hiphop. Het doet me goed dat Top Notch erin duikt en dat het meteen wordt opgepakt, want het gaat allemaal veranderen nu. Vet dat ik dat nog mag meemaken. Van 2010 tot 2015 was het echt bikkelen voor mij. Zulke dingen doe je heeft mensen – en dan niet per se de meiden zelf – laten zien dat er een markt is voor vrouwen. Voor mezelf is het ook makkelijker geworden. Eerst had ik drie shows per jaar, nu zijn het er in een slechte maand vier per maand. Toen die track net gedropt was, had ik acht shows in de week. Mijn zesmaandenplan – want ik kijk nooit verder dan een halfjaar – is nog een videoclip schieten voor mijn laatste EP, daarna wat nieuwe singles en focussen op samenwerkingen met die nieuwe Top Notch-vrouwen. In de tussentijd blijf ik zo veel mogelijk nieuwe liedjes maken, want zodra dit project dropt, is het slim om weer nieuwe dingen klaar te hebben. Ik vind het stoer hoe de zestienjarige rapper Zoë-Jadha zich pro leert; op die leeftijd was ik veel te onzeker en wist ik niet genoeg wie ik was om dit te doen. Ik deed mee aan Idols 4. Nadat ik eruit gestemd was, miste ik de aandacht en moest ik gewoon weer werken. Ik dacht: waar is die Idols-lifestyle dan? Tegen mezelf zei ik: je kunt dat ook zelf doen. Op de track Masker ben ik het meest trots, omdat het zo echt was die dag dat we het opnamen. Het gaat over het feit dat we allemaal maskers ophebben. Een vriend van me belt zijn vader, die zegt: mwah, gaat wel. En die vriend gaat gewoon verder. Dat geloof je toch niet?’

 

‘IK BEN KLAAR OM TE KNALLEN’

QUESSSWHO (22) komt al haar hele leven in de Cruise Control Studio van haar peetvader en toch komt haar zangcarrière vrij onverwacht.

‘Ik wilde niet als veel meisjes al van kleins af aan zangeres worden. Het is me eigenlijk een beetje overkomen. De afgelopen twee jaar ben ik vooral bezig geweest met het zoeken naar mijn sound. Nu kan ik wel zeggen dat ik ben uitontwikkeld als debuutartiest, ik ben klaar om te knallen. Het begon met de track Vergeten van Jonna Fraser. We waren aan het chillen toen het idee voor een track samen ontstond. Zingen was gewoon een hobby, geen passie op dat moment. Giorgio Tuinfort (producer die onder anderen met Michael Jackson en Gwen Stefani werkte, red.) is mijn mentor, ik bewonder hem enorm. Hij heeft zoveel bereikt in zijn leven en carrière, maar hij houdt niet van de schijnwerpers. Hij zei tegen me: je moet proberen zelf te gaan schrijven. Spelenderwijs ben ik dat gaan doen. Inmiddels is het serieus geworden. Qua artiesten zijn Prince en Notorious B.I.G. mijn voorbeelden. Ik herken mezelf in B.I.G., want de maatschappij keek ook op hem neer: mislukt kind, gaat vast niks worden. Toen ik klein was hadden mensen ook zulke ideeën: oké, haar vader heeft een criminele achtergrond, haar moeder is er nooit – die zal wel vroeg zwanger worden of aan de drugs raken. Maar door mijn eigen mentaliteit is dat niet uitgekomen. B.I.G. proved them wrong, en ik ben ook op de goede weg. Hef, met wie ik de track Droom heb gemaakt, zei dat ik de gok moest wagen om Nederlandstalig te gaan zingen, omdat hier nog niet echt een r&b-chick was. Je moet wel een hoop geduld hebben. Als getekend artiest kun je niet meer roekeloos tracks droppen. Misschien later, maar nu ben ik nog een debutant. Ik wil een slimme move maken. Je kan iets graag willen en pushen, maar dingen gaan niet vóór jouw tijd gebeuren.’

 

‘MIJN BOODSCHAP IS POSITIEF’

Een rap van de Almeerse ZOË-JADHA (16) ging viral op Instagram. Acht maanden later dropte ze haar eerste single Coach je vriendin.

‘Uit verveling postte ik een video waarin ik rapte. Als je me vooraf had verteld dat die viral zou gaan, had ik je uitgelachen. Maar het gebeurde en een van de leuke reacties was een DM met de vraag of ik Kees (de Koning, oprichter van platenlabel Top Notch, red.) wilde ontmoeten. Natuurlijk wilde ik dat, dus niet lang daarna hebben we een gesprek gehad. Op basis daarvan kreeg ik een contract. Sindsdien gaat het snel. Kijk, ik wilde van kleins af aan al performer worden – entertainen, zingen, acteren. Sinds mijn negende ben ik fan van Nicki Minaj, haar intonatie verschilt echt per track. Ze heeft verschillende flows en een unieke stem. Ik zit op het Arte College in Almere, een vmbo-school met veel aandacht voor kunst en cultuur. Ik heb er nooit moeite mee liedjes of raps te laten horen aan vriendinnen of klasgenoten. Mijn ouders supporten me, ze vinden het wel belangrijk dat ik mijn best blijf doen op school en dat ik weet waaróver mijn muziek gaat. Niet iedereen snapt waarover Coach je vriendin gaat, ze denken dat ik iemand belachelijk maak met de zin ‘haar wenkbrauw lijkt op een omgekeerde Nike’. Maar de boodschap is juist positief. Ik heb liever dat een vriendin me vertelt wanneer mijn gulp openstaat als ik over straat loop dan dat ik word uitgelachen. Verder is het gewoon een leuk liedje, maar niet per se de muziek waarmee ik wil blijven komen. Uiteindelijk wil ik serieuzere tracks gaan maken, misschien kan ik dan de stem van een nieuwe generatie zijn, misschien niet. In elk geval hoop ik over vijf jaar nog steeds artiest te zijn en dat ik een concert kan geven van een uur met mijn eigen muziek.’

 

‘JEZELF ACCEPTEREN IS BELANGRIJK’

TABITHA (25) releaset binnenkort haar EP Gevonden in verdwalen. De Leidse zangeres is blij dat ze terug is bij Nederlandstalig.

‘Vorig jaar bracht ik mijn eerste Nederlandstalige single Jou & Mij uit, dat was een uitdaging. Ik was net een paar jaar in het buitenland geweest, met name in Los Angeles en Londen. Nu vind ik het toch fijn om weer dichter bij mijn familie en vrienden te zijn. Daardoor kon ik weer opladen, eigenlijk is dat de reden dat ik het in het Nederlands ging proberen. Het netwerk in het buitenland ligt er nog en je zal me zeker niet horen zeg- gen dat ik daar nooit meer iets mee doe. Maar hier heb ik het gevoel dat ik meer bereik qua mensen. De jeugd is echt betrokken, het is een kleiner land, dus je wordt sneller gehoord. In Jou & Mij zit de zin “Een vrouw als ik kom je pas tegen als je er klaar voor bent”, omdat ik weet wat ik waard ben en wie ik ben. Alles wat ik heb meegemaakt heeft ervoor gezorgd dat ik nu weet wat een gezonde manier is om in een relatie te staan als vrouw. Meisjes van dertien zingen Jou & Mij woord voor woord mee, dat doet me zo goed. Ik hoop dat ze hun eigenwaarde niet vergeten. Jezelf accepteren en waarderen is belangrijk. Met verschillende collega-artiesten heb ik het erover gehad en zij zijn het met me eens dat het belangrijk is dat de jeugd die boodschap ook hoort. Doordat wij een grote invloed hebben op jongeren, is het belangrijk mee te geven dat niet alles per se duur moet zijn en dat iedereen mooi is op zijn eigen manier. Dat wil ik uitdragen. Mijn stichting Mooi zoals je bent, die is voortgekomen uit de #MooiZoalsJeBent-challenge op Instagram, wil ik de komende jaren serieus gaan uitbouwen. Ik kom uit een familie van zorg, heb zelf ook in de gehandicaptenzorg gewerkt. Ik slaap lekkerder als ik iemand blij heb gemaakt dan wanneer ik veel geld op de bankrekening heb staan.’

 

‘IK HEB ECHT EEN VISIE’

SHANEE (24) uit Amsterdam stopte drie jaar terug met haar studie media, informatie & communicatie om te gaan werken met een producer van Sony/ATV.

‘Een vriendin deed mee met The Voice en had een studiosessie met een Sony-producer. Ik ging mee als sup- port en daar was nog iemand met een gitaar die aan me vroeg of ik ook kon zingen. Ik heb wat gezongen en de volgende dag werd ik teruggebeld. Of ik wat wilde komen opnemen zodat ze het konden opsturen naar Sony, een zelfgeschreven nummer van mij. Al van kinds af aan schrijf ik verhalen. Een jaar lang deed ik losse klussen voor Sony, zonder getekend te zijn. Toen stuurde Mo Fouradi (bekende artiestenmanager, red.) me een berichtje via Instagram, hij introduceerde me bij Talpa. De demo’s die ik toen maakte waren Engelstalig: muziek voor de film Fashion Chicks, een paar reclames. Nu ben ik mijn eerste EP aan het afronden, die gaat voornamelijk over liefde. Ik ben nog niet klaar om de treurige dingen uit mijn leven te delen. Er staan wel wat heartbreak-liedjes op, maar ik hou het vrij luchtig. Mensen moeten mij nog leren kennen, ik wil niet meteen als zeikerd bekendstaan. Toen ik zei dat ik Nederlandstalige urban wilde gaan maken, zei iedereen: daar ga je geen geld mee verdienen. Maar toen kwam Zulke dingen doe je van I Am Aisha, dat ervoor zorgde dat mensen zich openstelden voor vrouwelijke urban. In- eens kreeg ik mailtjes en DM’s op Instagram van labels. Ik heb echt een visie. Voor mijn eerste video heb ik een heel concept geschreven, ik vind het moeilijk dat aan iemand anders over te laten. Voor Top Notch is het ook wennen, want met vrouwelijke urban artiesten moeten ze anders omgaan. Wij gaan niet zomaar overal in mee. Ik weet nog dat toen ze mijn concept zagen, er werd gezegd: oh my God, clipmakers maken het niet eens zo uitgebreid, duidelijk en creatief.’

 

‘IK GA EXPRES NIET MEE MET DE HYPE’

De Rotterdamse zangeres MELISSA LOPES (20) was een jaar geleden de eerste artiest die rapper Winne tekende op zijn label Couture 33.

‘Eind november verscheen mijn debuut-EP Single. Ik heb er expres voor gekozen niet met de populaire urban van dit moment mee te gaan. Gewoon muziek maken die ik leuk vind: pure r&b. Dat was mijn doel, ik wilde geen hit schrijven waar ik altijd aan herinnerd zou worden. De basis is belangrijk, je kunt altijd nog iets anders doen. Openstaan voor andere dingen is goed, maar als mensen later teruggaan naar mijn eerste plaat, weten ze wél wat ze aan me hebben. Een degelijke plaat, in plaats van snel scoren. Single is beter gelukt dan ik hoopte. Hij wordt zó goed ontvangen, terwijl er voornamelijk clubmuziek uitgebracht wordt tegenwoordig. De belangrijkste les die ik geleerd heb, is dat als je dénkt dat je klaar bent, dan ben je nog láng niet klaar. Echt. Eind zomer 2016 waren de eerste opnames klaar, eind november was de plaat er. Soms kom je er tijdens het mixen achter dat ergens ruis zit, dan moet je helemaal opnieuw gaan opnemen. Ik schreef en zong altijd in het Engels, maar vorig jaar besefte ik ineens dat ik dan niet zou opvallen. Als ik nou eens Nederlandse r&b zou gaan zingen, daar zit vast nog een gat in de markt. Dat ik uit Rotterdam kom, speelt geen grote rol in mijn teksten. Eerder in bepaalde slang, zoals omin, dat zoiets betekent als ‘heel veel’. Dat zeggen echt alleen maar Rotterdammers. Het thema liefde komt vaak voor in mijn teksten. Het zijn verhalen die ik niet per se zelf heb meegemaakt. Dan kijk ik een serie op Net ix, of vriendinnen komen met ervaringen. Die situaties kan ik ombouwen tot een liedje. 2018 wordt het jaar dat er meer meiden gaan doorbreken, de focus is nu nog te veel op jongens. Het hoeft echt niet female only te zijn hoor, maar het mag gelijker.’

 

‘IK WIL MEZELF OVERTREFFEN’

Waar LATIFAH (25) komt, is vuur. Een YouTube-sessie bij hiphopplatform 101Barz: drie miljoen views. Een track met rapformatie SBMG: platina. Debuut-EP On My Way: strakker dan een panty.

‘Die eerste EP heeft me veel gebracht, maar ik ben nog lang niet waar ik wil zijn. Aandacht heb ik altijd al gehad, er zijn misschien wat followers bijgekomen. Aan het aantal shows merk ik wel dat het goed gaat. Het zijn niet per se andere plekken dan waar ik eerst kwam, maar de grote shows komen nog wel. Ik wil eerst nog beter worden in performen. Veel mensen willen ineens met me samenwerken nu, maar ik niet met hen. Eerst geven ze je geen kans, maar als je het dan zelf doet en scoort, hebben ze spijt en bellen ze. Helaas. 2018 wordt mijn doorbraakjaar, voor de rest van de vrouwen in de hiphop weet ik niet. Ik heb altijd veel liefde getoond naar ze, maar tot nu toe was het niet wederzijds. Wel van fans. Ik let alleen op mezelf, wil mezelf overtreffen. Hoef niet met andere vrouwen te strijden. Op dit moment werk ik aan een album. Ik heb al op nummer 4 in de Top 100 gestaan, hoop dit jaar nog op nummer 1 te staan. Ik ben wel een diva hoor, vraag maar aan de cameramensen van mijn videoclips. Het is altijd zo van: lm me van deze kant hoor, want ik weet precies dat het lelijk gaat komen vanuit andere angles. Uiteindelijk zien ze dat ik gelijk had. Maar ik ben ook een gangsta bitch. Niet letterlijk, meer dat dubbele imago dat Lil’ Kim ook had: gangsta, maar toch ook diva. Ik wil haar totaal niet zijn hoor, maar ik herken me wel in haar. Zij is wat ik wil zien in een vrouw, totaal eigen. Over vijf jaar sta ik aan de top. Internationaal. Dan heb ik het over Amerika. Daar zie ik zeker kans toe, want ik heb veel connecties. In de tussentijd hoef ik alleen nog even aan mijn Engels te werken, dan komt het goed.’

Opdrachtgever

VOGUE

Date

7 februari 2018